tirsdag 14. april 2015

Påsken 2015 t/r nord-Tyskland

Denne turen hadde vi avtalt å reise sammen med gamle naboer fra tiden vi bodde i Jelsnes.

Som sagt så gjort,og vi startet opp på formiddagen Lørdag den 28.Mars,hvor vi møttes på Svinesund.

Dette ble for oss en litt "annerledes"-tur,da været var noe av det verste vi har opplevd,noe som igjen resulterte i mye opphold innendørs i bilene,og opplevelser utenfor bobilen ble omtrent helt fraværende,men vi kosa oss allikevel,selv om vi ikke fikk gjennomført noe av det vi hadde planlagt.

Første etappe gikk til Sandsjøbacka rasteplass sør for Göteborg.Her ble det litt mat,og tid til å lufte hundene.

Deretter fortsatte vi til Milstolpen ved Landskrona og bensinstasjonen der,da Ottar og Else`s Niesmann trengte å få skiftet vinduspusserblad,noe som foregikk i noe vi nærmest kan definere som storm.

Vi reiste så videre over Öresund-broen og til Hundinge havn,der vi overnattet.N55.59313 E012.35370
Etter en god frokost,fortsatte vi turen over broene og til Kolding-området,hvor vi tok en spisepause og lufting av hundene.Stekt egg og pølser smakte godt.

Ved 5-tiden på ettermiddagen stanset vi på en ställplass ved "kanalen" som går mellom Kiel og Elbe v/Brühnsbuttel,og plassen het Scacht Audorf:N54.30610 E009.71247
Her ble det en god kyllingbasert middag før vi avslutta dagen
Været hadde hele tiden nå vært overskyet med hard vind,noe som fortsatte gjennom natten og utover neste dag.Vi reiste videre neste formiddag til Glückstadt for å ta ferga over en skummende Elbe.Sjøen gikk hardt,og bobilene våre ble vaska skikkelig med salt/brakkvann.

Vi tok en video av dette på overfarten,men dessverre ble
             den "for stor" for å kunne bli lagt inn her.
Vi kom i hvertfall over til den andre siden omsider,og ferden kunne fortsette til Stade. N53`36`08.2 E009`27`59.0

Her ble vi et par døgn,da været slo seg om mulig,enda mere vrang.Regn,haggel og vinder på opptil 190 Km/t feide over Nord-Tyskland disse dagene.En storm som fikk navnet "Niklas",som virkelig gjorde ugang der den for fram.
Vi plasserte bilene med kortsiden mot vinden,så ikke de skulle vagge så mye fra side til side i vinden.

Når stormen hadde lagt seg en del,våget vi oss en tur til byen,hvor vi da presterte det mesterstykke å glemme å kjøpe wienerbrød til kaffen.
Det var nedtur da vi kom tilbake til bilene,og skulle ha varm kaffe med "tiltugg"!

Noe utetilværelse å snakke om hadde det hittil ikke vært anledning til,så vi kansellerte alle videre planer,og reiste den veien hvor det var penere vær.

Vi har alltid vært vant til å fylle gas hos Färber i Flensburg,og trodde deres andre anlegg nær Itzehoe også kunne gjøre dette,så vi reiste dit,men de kunne ikke hjelpe oss å fylle Norske flasker.
At ikke disse koblingene snart blir standarisert i Europa?!

Jaja,etter mye styr,med innlagte matpauser og lufting av hundene,endte vi omsider da i Kappeln,og ställplassen der.
N54.66812 E009.93697

Her var himmelen lettskyet,med stort sett pent vær,men en iskald nordavind gjorde det kalt,og dette været fortsatte hele påsken.

Tid til middagslur ble det også,før en god middag

Dette tror jeg er den møreste Ytrefilèt jeg noen gang har spist.Helt utrolig flott.

Vel,vi tilbrakte dagene her i Kappeln,som skulle vise seg å være en riktig trivelig by,med alt en kunne tenke seg.

Her koser Jan Gunnar og Anne Berit seg på bytur.

Her er vi på brygga,med handlepose og hund.
Utrolig mange av de fastboende stod å fisket på brygga disse helligdagene.Det ble mye sild så det ut til.Gammel skovledreven cruise-båt hadde de også der,og broen gikk opp når høye båter var på farta.

Veteranbiltreff var det på torget påskeaften

Første påskedag dro Jan Gunnar og Anne Berit hjemover,da Jan Gunnar skulle på jobb tredje påskedag.
Vi ble der i Kappeln,og så på "Flandern rundt" sykkelløp på TV`n,og senere ble det en god kotlett-middag.

Mandag bestemte vi oss for å reise inn i Danmark,og stanset ikke før vi var på Helsingör camping.(som så ofte før)
 N56.04388 E012.60398

Vi sitter å små-spiser i bilen mens vi kjører.lefser,kjeks m.m,men når Else vartet opp med Tyske Bratwurst med tilbehør på kvelden,smakte det jammen godt.

Dagen etter kledde vi oss godt,og gikk 2 Km til veterinæren for å gi Bella den foreskrevne medisinen mot revens bendelorm som Norge helst ikke vil ha inn i landet.
Deretter tok vi en tur innom sentrum,til slakter Jensen samt bakern og kjøpte noe godt.

Neste dag forlot vi Helsingør camping,og vi tok da ferga over til Helsingborg.

Vi kjørte i land klokka 11:00,og la i vei hjemover.Etter en mat og luftepause før Uddevalla,kjørte vi videre,og var hjemme klokka halv 5 på ettermiddagen.

Takk for en værhard men koselig tur til Jan Gunnar og Anne Berit,som dessverre måtte reise hjem noe tidligere.