mandag 20. mai 2013

Ferietur våren 2013

Etter en bedrøvlig kald vår,var det deilig å kunne sette seg i bobilen å cruise avsted sydover.Det vi imidlertid var lykkelig uvitende om,var at været på turen skulle fortsette på samme måte.Regn – Tåke og surt vær.Vel – ve!!Veid med full vann og dieseltank,pluss full ferieoppakning,veide bilen 3310 Kg da vi la i vei.Etter et par timers kjøring hjemmenifra,stoppet vi på rasteplassen i Lysekil,så den lille tassen på fire ben fikk strukket litt på beina,samt tømt et par innvendige tanker.

Når alle gjøremål var vel overstått,og vi hadde tatt en kaffekopp og baguett,fortsatte vi videre et par timer til rasteplassen etter Suseån.Der ble det fullt måltid,med hardkokt egg,servelat,syltetøy og you name it.Oh . . . det var godt,for ikke å snakke om kaffen etterpå.
Det var ikke lange turen derfra til Landskrona,eller rettere,Borstadhusen,hvor vi overnattet etter 40 mils kjøring den første dagen.Vi hadde fått lekkasje på vannet,så rørleggern måtte demontere og reparere!!

Når rørlegger og handtlanger var ferdig med vannlekasjen,ble det en tur langs stranda i Borstadhusen.Hærlig vær,og 22 varmegrader kl.20:30 !!

Natt til Onsdag den 8.Mai.snudde været,og vi våknet til et forferdelig regnvær.Etter en bedre frokost,fortsatte vi turen.Etter et par timers kjøring,etter å ha passert Storebælt-broen,stanset vi i Nyborg for en matbit og hunderast.

Ved Kolding møtte vi på et kraftig regnvær,som varte ned til Aabenraa.Der tok vi inn på sejlklubbens Autocamperplass.En grei plass,men med sand over alt,så gå inn med sko på var uaktuelt.Det var et eller annet som foregikk i Aabenraa denne dagen,og butikkene var lenge åpne,men når vi hadde fått i oss kyllingfilèer m/mye godt tilbehør,ble det kaffe og TV i bilen isteden.Her er bilder fra ställplassen til Aabenraa sejlklubb,og utsikten.

KristihimmelfartsTorsdag fortsatte vi turen sydover.Vi holdt oss unna de store veiene,og reiste via små koslige “Dorf”er,Hamburgs forsteder,og ned til Luneburg,hvor vi tok inn på byens ställplass.

Vi tok oss noen brødskiver når vi kom fram,for vi var sultne,og siden det regnet ganske bra,hadde vi ingen hast med å komme ut.
Da regnet hadde gitt seg,og sola tittet fram,tok vi oss en tur ned i Luneburgs “der Innerstadt” for å titte litt på denne byen.Det viste seg å være en koselig liten by,med de sedvanlige gamle bygningene man finner så mange steder i Tyskland.

Tilbake i bobilen,begynnte vi å bli sultne (igjen),for vi hadde tråkka og gått,så vi hadde blitt ganske møre i undersåttene!! Else varta opp med kotletter m/nydelig tilbehør.Åå så godt……..og så mett!!
På kvelden kosa vi oss med Gevalias kokekaffe fra Svinesund,og et par TV-serier hentet ned via parabolen på taket.
Utrolig egentlig hvor tiden fyker avsted,når man er “utpå” sånn.Før man vet ordet av det,er det sengetid,noe det også ble denne kvelden.
Fredag den 10.Mai startet vi tidlig,da vi skulle tilbakelegge en god del mil denne dagen.Vi var innom Braunschweig og Magdeburg og titta litt rundt i regnet,og på vei sydover måtte vi finne et sted de solgte gas,men måtte til slutt finne en caravanforhandler i Halle nær Leipzig,hvor vi tok oss en kaffetår og nyinkjøpt wienerbrød,etter at gasflaska var trygt plassert i gassrommet.
Det nermet seg kveld,så vi kjørte til byen Hof,hvor vi overnattet ved en liten sjø.

Her ble det Tyske Bratwurst og stappe til kveldsmat.De pølsene er gode altså!
Lørdag 11.Mai sneiet vi innom “der Freistaat” som de kaller det,en aldeles enorm bobilforhandler utenfor München.For et utvalg.
De sier selv de er Europas største bobil og caravanforhandler.Altså…..det går faktisk ann å bli FOR stor.

Man mister jo totalt oversikten.Her er bilde fra en liten del av hva de hadde å tilby,og bare brukte!
Vel vel.Her fikk vi tømt gråvann,og fyllt opp ferskvannstanken,og deretter gikk ferden til Lindau ved Bodensjøen.
Her er man nesten i Tyskland,Østerike og Sveits på samme gang,da grensene møtes her i området.Det var kallt og regnvær da vi kjørte,men det lysnet etter vi ankom Lindau,og noen bilder ble det av Bodensjøen,fra Park Lindau am See hvor vi bodde

Nå skulle det vise seg det,at regnværet her rundt Bodensjøen,både tiltok i styrke,og værmeldingen for syd-Bayern tilsa at bedre skulle det ikke bli på en ukes tid,så etter å ha “fartet litt rundt” her nede,dro vi nordover der været skulle være bedre..

Den 13.Mai befant vi oss i Wertheim,og fortsatt i regnvær,men her tok vi oss en tur inn på “Wertheim Village”,en stor Outlet-greie med alskens klær og remedier.Denne ligger rett ved det store Expocamp-senteret,som er et kjempestort bobilsenter.

Nok en gang har vi fått trøbbel med noe vann-greier,og denne gangen var det en større jobb en hva den lokale rørleggeren kunne ta seg av,så vi besøkte Wertheims “handyman”,en liten en-mannsbedrift som bygger om varebiler til bobiler etter kundenes spesifikasjoner.Erhard Behl,Michelriether 2,97828 Marktheidenfeld,Tyskland for de som måtte være interesserte.Han skiftet ut deler i vannforsyningen til toalettet,og det ble som nytt.
Da dette var ordnet,og 50 Euro betalt for “rørlegger”jobben,tok vi en tur til byen Wertheim,hvor det dukket opp et enormt butikksenter,Kaufland,hvor vi tok en tur inn.Vi måtte jo ha mer innhold til kjøleskapet.Under et forferdelig leven fra “trivselsmusikk” i butikken,handlet vi det vi trengte,og kom oss ut i en fart,tydlig påvirket av “trivselsmusikken”,som egentlig ikke var å holde ut!! Gamlebyen var en koselig å sevärd plass i byen,med bl.a.et lite slott oppe i skråningen.

Vi tok kvelden og natten til den 14.de på ställplassen til Expocamp,hvor vi koste oss med god mat og TV,og med toalett uten lekkasje.Nå var alt i box.

Tirsdag 14.Mai reiste vi videre,da mot Rhinen.På grund av alt regnværet,var flere veier stengt,så også ställplasser nedover Moseldalen,så vi “hoppet over” Moseldalen denne gang.Så også langs Donau.Der hadde man begynnt å evakuere folk,da elven gikk over sine bredder på grunn av alt regnværet.Jaja.
Vi passerte Frankfurt på A3,hvor flyplassen ligger like ved veien.En flyplass som rett og slett framstår som enorm.Vi la veien langs med elven “Lahn”,som munner ut i Rhinen nær Koblenz.Der har de kjernekraftverk ser det ut til.Trafikken på Rhinen går jo uavbrutt,her representert ved en elvebåt lastet med kull.

Fra Koblenz kjøte vi B9 nordover,og tok en ferge over Rhinen ved en liten “dorf” ved navn Bad Hönningen.Her la vi oss inn på ställplassen for bobiler,som ligger i forbindelse med en stor campingplass på stedet som sees på bildet.Koslig plass,med fin utsikt over til andre siden av Rhinen.

Noen andre bilder tatt i Bad Hönningen ved Rhinen,og TRÖDELFESTspectakulum var det i pinsa.

Onsdag den 15.de Mai våknet vi opp til strålende solskinn(Jøss).Planen var å kjøre til Køln.På veien dit ble vi stående lenge i kø på B42,så da kunne man ta noen bilder.

Da køen løste seg opp,hadde været for …nte gang på denne turen,slått over til øsende regnvær.Vi kom etter hvert til Køln,men fant ganske snart ut at dette ikke var noe blivende sted under rådende værforhold,og bare å sitte inne i bilen å se på regnværet,gadd vi ikke,så vi kjørte videre.
Kölnerdomen er et skue!

Ved 2-tiden på ettermiddagen krysset vi grensa til Nederland,for å avlegge www.obelink.nl   et   besøk.

Da det var unnagjort,samt et godt måltid mat var fortært,dro vi videre nordover,hvor vi etter en stund tok inn på en koslig ställplass ved elven Ems,ved byen Geeste.Her slo vi oss til for natten,etter å ha tatt for oss TV`n et par timer,og spist litt god kveldsmat.Under her,bilde fra ställplassen,som lå i forbindelse med et stort svømmeanlegg.Flott område for turgåing og sykkling.

16.Mai så ut til å være dagen da alle veier var stengt på grunn av veiarbeide.Det ble omkjøringer hit og dit,men til slutt var vi da på rett vei nordover.Via byene  Leer og Oldenburg,hvor vi i tillegg til andre ting,også fikk fyllt opp dieseltanken,kjørte vi opp til Wilhelmshaven,hvor vi fikk plassert oss på “Reismobilhafen nautimo”.

www.nautimo.de Dette var en ren og ryddig ställplass,med alle nødvendigheter,hvor bilen kunne stå for 7 Euro pr.døgn.Her var i tillegg også resturang,badebassenger o.s.v!!Flott utgangspunkt for sight-seeing i Wilhelmshaven med omegn var det også,selvom det var et stykke å gå!!.I ny joggedress fra Obelink,diska Else opp med stekt flesk,bønner og poteter på kvelden.Sammen med 2.semifinale i melodifestivalen,inntok vi dette utsøkte måltid.Mette og belåtne la vi oss ved 11 tiden.Natten gikk for en stor del med til å lytte til det forferderlige uværet som raste utenfor.Skal aldri møkkaværet ta slutt?

Fin service-ordning på plassen

!7.Mai,grunnlovsdagen,reiste vi tidlig avgårde fra Wilhelmshaven.Vi dro til den gamle hansabyen “Stade”,som ligger ved “Elbe”.Her var det en flott ställplass 5 minutters gange fra byen.Det var så vidt vi fikk plass,da 69 av de 70 plassene var opptatt av andre bobiler.Ikke nok med at plassen og byen var fin,men solen tittet også fram denne dagen.Et par bilder må jo legges til herfra den 17.Mai 2013.

Første pinsedag pakket vi sammen etter frokost,og begav oss videre nordover.
En tur innom Husum og Süderglüm for litt handling,før vi passerte den Dansk/Tyske grensa,måtte til.Der var jo forretningene åpne.De har grensehandel på de kanter også.
Kun Dansker i forretningene på Tysk side av grensen,og de handlet…..mye!!
Vel inne i Danmark,besøkte vi byen Ribe,men der var det fullt oppstyr,med tivoli og trengsel i bygatene.Vi tok en kaffekopp utenfor bilen,mens oppslagsverk ble studert.

Vi bestemte oss for å avlegge Rømø et besøk.Der tok vi inn på en campingplass,for 3.dje gang denne turen,for å få vasket litt klær,og slike ting.
Ferie 2013 003             Ferie 2013 004
Jeg fikk aldri sjekket dette,men har de et eget senter for islendere på Rømø mon tro? Sen middag med Bratwürst,gemûsse und kartoffeln + litt TV titting,så ble det natta denne dagen også.
Ferie 2013 001                Ferie 2013 002
Kirka på Rømø,og veien fra Rømø til “fastlandet” over vadehavet.
2.Pinsedag reiste vi nordover til Hvide Sande og videre.Et spesiellt område ute på denne “tamen” mot vesterhavet.Merklig hvordan hyttene har klemt seg ned mellom sandhaugene,med det store sand-fjellet bakerst,som skjermer for havet.
Ferie 2013 008                   Ferie 2013 005
I Hvide Sande fant vi et åpent bakeri,hvor vi kjøpte oss marengs-rullekake,wienerstang og et godt brød.Gjett om kakene smakte godt !!
Ferie 2013 010                   Ferie 2013 009
Vi kjørte videre nordover denna “tarmen”,og kom etter hvert til Thorsminde,en liten koslig utpost mellom sand-klittene.Det var på brygga her vi inntok disse nydelige bakerverkene kjøpt i Hvide Sande.
Ferie 2013 014                   Ferie 2013 016
En mudderpram gikk rundt i havnebassenget og sugde opp mudder,som den igjen stakk langt til havs med,og dumpet.
Ferie 2013 015                    Ferie 2013 019
Fra Thorsminde kjørte vi videre innom Lemvig,for så å reise til Struer Havn,hvor det er en rolig og koselig småbåthavn,med ställplasser for bobiler.Her er det strøm og internett,toaletter og dusj i tillegg til plassen,i regi av Struer sejlforening.Else tok en stor-rengjøring av bilen,så nå lukter det rent og godt igjen.
Man må jo bare innrømme….det ble et par kakestykker her også!
Ferie 2013 026                    Ferie 2013 029
         Koselige leiligheter helt nede i havnen i Struer,med en spesiell adresse.
                               Her fortøyer du båten i inngangsdøra.
ferie 2013 002                   ferie 2013 001
Tirsdag 21.Mai reiste vi fra Struer til Vejle.Her fant Else en garnbutikk,med akkurat de strikkepinnene ho var på jakt etter(!) Fra Vejle reiste vi til Fredericia,hvor det skulle være en fin bobilparkering på havnen.Her var det imidlertid ombygging på gang,så da dro vi videre til Middelfart,og tok inn på www.vejlbyfed.dk
Onsdag 22.Mai reiste vi innom Sorø og Roskilde i et forferderlig regnvær.Detta møkkaværet begynner man å bli lei.Om kvelden fant vi en fin plass i Dragør,som vi overnattet på,men først måtte vi kose oss med en god middag i uværet.
Når vi våknet Torsdag 23.Mai,skinte solen fra skyfri himmel.Da vi ikke var så veeeeldig langt fra Kastrup,moret Ottar seg med å ta bilde av flymaskiner.
Ferie 2013 001                    Ferie 2013 003
Vel.Vi fant ut på formiddagen at vi skulle reise over til Sverige.Som sagt,så gjort.Det skulle vise seg at Ystad ble den neste “holdeplassen”.Vi var innom byen og fikk handlet noe småtteri,Wallander så vi ikke noe til,så vi reiste ut på Vesterleden.Her er en fin ställplass for bobiler,med utsikt retning Bornholm/Polen.
Ferie 2013 006                    Ferie 2013 005
Deilg plass både for 2 og 4-beinte,og den vesle 4-beinte kosa seg å sprang hit og dit.Det ble endel turgåing i området,i hard vind.
Fredag 24.Mai våknet vi til nok en pen dag.Vi spiste frokost,sælæ på gampen,og kjørte inn til Ystad hvor vi parkerte på kaia.Det er ei lang,fin gågate i Ystad,hvor du kan finne alt av interesse,ikke minst uteserveringer.Koslig plass.Vi reiste etter hvert videre,og var innom Simrishamn,som også er en fin sommerby,så videre til Kristianstad,og Karlskrona.
17869713
Det ble en del kjøring denne ettermiddagen,for vi tok ikke kvelden før vi var i Kalmar,hvor vi var innom byen å så bl.a. Kalmar slott,et flott byggverk,men vi endte opp på www.kalmarcamping.se Her ble det stekte pølser og egg til kveldsmat.Ikke å forakte! Vi skimta Ølandsbroen rett ut sundet,men kjørte ikke over til Øland.
Ferie 2013 002                    Ferie 2013 003

Lørdag 25.Mai starta vi tidlig.Vi hadde bestemt oss for å sette nesa hjemover.Vi begynnte å bli dyktig lei av dårlig vær,for det amputerer tur og opplevelser ganske så mye.Denne dagen skulle imidlertid vise seg å bli helt fantastisk værmessig,noe som selvfølgelig er typisk,når en har bestemt seg for å reise hjem.Vi kjørte en god strekning denne dagen,gjennom smålanske skoger,og helt til Falköping.Her fant vi en flott overnattingsplass,Mösseberg, på en høyde over byen,med flott utsikt over denne!
Ferie 2013 006                    Ferie 2013 005
Et stykke unna var det denne Lørdagskvelden rigget til utendørskonsert,så her fikk vi musikk “på kjøpet” denne kvelden,sammen med gratinerte poteter,frisk salat og svinefilèt.
Søndag 26.Mai reiste vi tidlig fra Mösseberg i Falköping.Kun en liten stans på Svinesund for litt proviantering til heimen,så bar det rett hjem.Her var det peneste og varmeste været vi har opplevet på hele denne vårturen på cirka 500 mil.Som en avsluttning,må en si det kan være en fordel med parabol og TV i bilen,for når møkkavær dominerer,kan det være godt å ha litt nyheter og div. å slå ihjel tid med.
Vårtur 2013 del 1              Vårtur 2013 del 2
Kartet til venstre,viser ruten den første tiden.Kartet til høyre,viser ruten vi tok i Danmark og Sverige før hjemreisen.