torsdag 30. juni 2016

3 uker i Juni -16

Her kommer en oppsummering av turen vi tok 3 uker i Juni –16.Noen veldig detaljert fortelling blir det ikke,kun i nærmest stikkords form.
Vi reiste hjemmefra en Fredag tidlig i Juni,og tok en overnatting på Hillerød Camping,Danmark:N55.92393 E012.29532

Neste dag dro vi videre sydover til ferga i Rødby,som tok oss over til Puttgarden i Tyskland.Vi kjørte kun et par mil etter ferga,og vi tok inn på Camping Strandparadies Grossenbrode:N54.36123 E011.08541

Koselig sommersted detta her,men vi var vel noe uheldige med været.Kraftig,kald vind og senere regn er jo ikke helt topp da.Men-men……   det  ble jo til at vi koste oss med mye “snædder” da!!

Vi dro etterhvert videre til Wismar,hvor alle bobilplasser var fulle,så vi bestemte oss for å dra til en ställplass i Boltenhagen,en koselig liten turistfelle ved Østersjøen.Her lå de tett,ställ og campingplasser,og et koselig lite centrum noen hundre meter derifra.En stor badestrand,med en egen hundestrand litt lenger borte.Fint.
N53.98032 E011.21878

Et par dager her gjorde susen,så vi dro oss videre mot nord igjen.Vi var innom bobilplassen i Schleswig,og for femte gangen på rad når vi kom dit var det fullt.Hva gjør man for å få plass her?
Vel vel,vi dro videre til Flensburg og innom Dekra for det grønne miljømerket til frontruta.Deretter en handletur på Citti.Vi bare må innom bakern der.Nå kjøpte vi wienerbrød vi ikke hadde prøvd før.De var gode altså.

Vi fortsatte til Aabenraa,der vi tok inn på bobilplassen på havna.

N55.03421 E009.42404
Her har de en utmerket liten resturang på kaia,hvor vi gikk innom etter vi hadde ankommet,og kjøpte hver vår “Kapteinens Bøf”.Meget godt.Vi fikk et forferdelig tordenvær på kvelden,så det ble å være inne!!

Mye vann ble det etter uværet
Dagen derpå reiste vi videre nordover,til Ebeltoft.

Vi tok inn på Ebeltoft Strand Camping:N56.20971 E010.67804
Vi hadde både og av vær,men vi tok oss en tur inn til byen,et kvarter å gå,og tok det i det hele tatt helt med ro.

Det blåste og var kaldt her til tider.

Noen bilder fra gamlebyen,Ebeltoft Juni –16

Else hadde mye å titte på,og denne klesbutikken ble drevet av ei dame fra Sarpsborg.Det bor endel Nordmenn her kunne hun fortelle.
Fregatten Jylland,ikke å forglemme.

På campingen her har de et tilbud,slik at alle over 55 år har en slags senior-rabatt i lavsesong,så det var billig å være her disse dagene.

Vel,etter noen dager reiste vi videre,og først til Hals og bakern ved innkjøringa.N56.99809 E010.30969

De har verdens beste “smörkager” og gode “grove” brød,som vel er en sjeldenhet på disse kanter.Vi tok en tur nedom havnen,og så at på den store grusplassen har det blitt forbudt å oppholde seg lengre tid for campingkjøretøy.Ja ja.Vi tok en liten tur på kaia og i butikker mens vi var der.Herfra går ferga over til Egense om en vil kjøre kystveien sydover.Der står en mine utstilt på kaia.

Vi hadde bestilt Fjord Cat-ferga til Kristiansand to dager senere,så vi kjørte videre til Kjul Camping i Hirsthals for å slappe av i finværet et par dager før vi skulle over med ferga.En koslig,lun og ikke minst ganske billig plass å være på.
        N57.58330  E010.03200

Kos med Bella
Utsikt til Hirtshals

Et par dager her,og vi spiste frokost og dro ned til fergekaia.

Her ble vi stående en time før vi ble bogsert ombord i “FjordCat”

Vi fikk ta med Bella opp på bakenden på båten,men det var rett over
dissa motorene,så eksos var det nok av,men fort gikk det.
Denne båten har rekorden over Atlantern til New York.

I kø til ferga
Kaiområdet,Hirtshals

Vel over i Kristiansand,kjørte vi innom Mandal og ruslet litt rundt,før vi reiste videre til Lindesnes fyr,hvor ingen av oss hadde vært før.

N57.98480 E007.04878
Vi overnattet på Mix-parkeringen på Lindesnes,sammen med noen andre bobiler fra forskjellige land.

Påfølgende dag skulle vi videre nordover,og prøvde en “stikkvei” fra Sprangereid til Lyngdal,men gud bedre for en vei.Ikke å anbefale.Kjør hovedveien!!
Vi reiste videre til Egersund,og NAF-campingen utenfor byen.Dette var en liten og ryddig plass.N58.47863 E005.99632 En liten tur på by`n ble det,med lunch på en koselig fortaus-kafè.Koslig by,Egersund.

Parkerer der personbilene parkerer

En litt større doning på plass i Egersund

Så dro vi omsider videre gjennom et regnfullt Jær-landskap,forbi Bryne og Stavanger,under i tuneller og over broer til ferga som tok oss over mot Haugesund.Hele denne dagen ble en “inne-dag” på Haraldhaugen i Haugesund p.g.a. regn.N59.42762 E005.25693

Etter oppholdet i et regn-tungt Haugesund,tok vi E134 over Haukelifjäll.

Her lå fortsatt snøen nå sist i Juni,men det er jo på rundt 1000 mtr.høyde,så det er kanskje ikke så merkelig.
Vi tok av E134 og reiste vei nr.9 nedover Setesdalen.Vi tok et opphold på Hovden,hvor vi handlet og tok litt mat.

Litt lenger ned i dalen tok vi inn på Sølvgården Hotel & Feriesenter,Rystad.N59.09095 E007.54220
Her smelte vi nok en gang til med et godt måltid mat.Fint anlegg her,men ikke så veldig stort område akkurat for oss farende fanter.En gjeng motorsykkelister hadde treff her denne helgen,og det var mye fine sykkler å se.Mest Harleyer.

Vi reiste videre nedover Setesdalen til bobilhavna i Lillesand.Det må da være Norges desidert dyreste bobilplass.Hadde enda området og fasiliteter stått i stil.Byens befolkning hadde visst som hobby å kjøre mellom bobilene å glo helt til sengetid.Klokka 7 om morgenen starta bråk med kranbiler og div.På toppen av det hele regnet det hele tiden.

Vel…Lillesand er en liten koslig sørlandsby da hvertfall.
Vi reiste videre til Bie i Grimstad,et par mil lenger nord på E18.Full service,WiFi,gressplen,basseng og you name it,for samme pris som den forblåste asfaltplata i Lillesand.Før vi kom til Bie,svingte vi innom Coop ved Sørlandets Caravan å kjøpte Grimstadbrød som er kjempegodt + wienerbrød til kaffen.
Denne plassen,Bie,er en fin plass!GPS: N58.35020 E008.59729
Se denne forskjellen.Vi ble stående ved en Tysk gigantbil,og jeg måtte gjøre bildet av bilen vår større,så den ikke skulle forsvinne helt.

Etter et par fine dager her ved Grimstad,med "tur på byen" m.m.dro vi hjemover,og turen var over for denne gang.

Erfaringer vi gjorde nå,med den nye,lille bilen,er ganske positive.Om en innretter seg etter forholdene som det så fint heter,er dette en meget praktisk,og fullt brukbar bil for to personer.Et annet bevegelsesmønster må en venne seg til,men når alt har gått seg til,fungerer det bra.På toppen av det hele,er den jo billig å reise rundt med,da den går som personbil på ferger og broer.

Den kan også parkeres på "vanlige" parkeringsplasser i sentrum.Jo,vi er positivt overraska over bilen.

Her kan vi se ruta vi reiste på denne turen.

1. Takk for turen Ottar. Dette er da godt nok tur. Er nå tross alt bildene som teller. Morro å se hvor mange felles steder vi har vært på.
    Hvor mye sparer dere, som kan brukes på selve turen med DENNE bilen, kontra den forrige? MYE vil jeg tippe. Og som du selv sier, - det er kun tilpasning som skal til for å trives også i denne bilen. Også vi måtte lære oss noen tilpasninger, og ville ha beholst California'n om køye-systemet hadde vært litt "vennligere".Synes dere har gjort det helt riktige. God sommer

2. Takk for kommentaren Flemming,og jo,det blir en god del å spare når man betaler pesonbiltakst.Så nøye har jeg ikke regnet på det,men bare på ferga Helsingborg - Helsingør en vei,er det 600 kroner billigere en med den forrige Niesmann+Bischoff vi hadde,så det gir jo en liten pekepinn hvertfall.Skal man reise i kyst-Norge,vil det jo slå ganske kraftig ut.

3. Koselig å følge dere Ottar. Ser dere har vært forbi dørene her også. Veldig bra at dere har funnet dere til rette med nybilen. Håper dere får mye glede av den fremover.

1. Takk for det Steinar,og joda,vi var en stund på dine trakter også,men været var dessverre ikke det beste de dagene.

4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

5. Svar
    1. Jo Anette,det var det,selv om ikke väret
      var det beste.

6. Vilka fina platser ni har varit till, många nya för oss. Tack för tipset om restaurangen i Aabenraa också, den ska vi prova nästa gång. Det tar tid att vänja sig vid en Plåtis. Fördelen är att man kan parkera nästan varsomhelst. Nackdelen är förstås utrymmet inne. Man måste lära sig att var och en gör en sak i taget. Lite tålamodsprövande��