onsdag 18. juli 2012

Ferietur i Juli 2012,Del 3

Mandag 16.Juli forlot vi denne (noe dyre,men fine) campingplass ved “Kieler förde”Smilefjes med åpen munnDet ser ut som vi har blitt sittende midt i et lavtrykk,for det regner og blåser.Nå har vi satt kursen mot Rendsburg,til www.wohnmobil-hafen.de  og   www.tinok.de !! og til stormen i den byen,som bildet illustrerer.Det andre bildet er fra ett av torgene i Rendsburg.Ställplassen for bobiler ligger bare 200 meter fra centrum,ved et stort vann,rolig og fin plass med alle fasiliteter samt plass til 45 bobiler.

Vi fikk tatt oss en tur tidlig på dagen inn til byen,og Else fikk kjøpt garn som er billig her,og ho ville titte på “Green Gate”servise her i Rendsburg,da det er en slik butikk her.Det ble derimot en blandet opplevelse,da dette ikke var noe billigere enn hjemme.En koslig by,denne Rendsburg,med smale gater,og mange kafèer med utendørs-servering for de som er her når været er fint,Nord-Ostsee-kanal renner her,med mye skipstrafikk.En helt spesiell fraktanordning for biler over kanalen finnes også her,der de løftes over av en form for henge-ferge,eller hva man nå skal kalle detta greiene som henger i wiere,eller er det vajere,under jernbanebroen.

Tirsdag 17.Juli kjørte vi Nordover til Schleswig,som også den bør besèes mer.Pen by.

Deretter gikk turen til Flensburg,etter gass hos “Färber gas”,da den ene flaska gikk tom i går,og da gassen er mye billigere her enn hjemme.De fyller også “Norske” flasker.
En tur ned i byen ble det,men det ER vanskelig å parkere med bobil inni by-centra,da den er 2,38 mtr.bred og 7 meter lang.
En tur på varehuset “Citti”,hvor vi blant andre ting kjøpte resten av de spesielle wienerbrødene vi smakte for første gang i våres,da vi kom fra Nederland.De er virkelig noe av det beste vi har smakt.Fylling av diesel sto så på programmet før vi kjørte ut av Tyskland.
Vi annkom Kolding Lystbådehavn utpå Tirsdag kveld,hvor det er en ställplass for oss med bobiler,og tilgang til alle fasiliteter + internett.En helt grei plass,til Dkk 110,-

Onsdag 18.Juli våknet vi tidlig på Kolding Lystbådehavns ställplass,da det var full fart med trucker og kraner og sjøsetting av båter,samt andre tilsynelatende nødvendige gjøremål.Vi spiste frokost,vinket farvel til noen Mossinger som også hadde tilbragt natten her,og satte kursen mot Sverige.Det har blåst noe veldig de siste dagene,så også denne formiddagen,og heldigvis vestavind,så vi formelig blåååste over Fyn og broerne.Rett før København stoppet vi på en tømmeplass ved E20,hvor vi tømte nødvendige tanker,og fylte frisvannstanken.Klokka ett svingte vi inn på  www.borstahusenscamping.se  ved Landskrona,hvor vi har tenkt å tilbringe noen få dager om været blir bedre,inkl.sykkeltur inn til Landskrona,som er en koslig sommerby.
Så….nok en gang opp med parabolen,og på med Johan Kaggestad og “Tour de France”,hvor det denne dagen skulle kjøres en knallhard fjell-etappe.Varm kaffe og wienerbrøda fra “Citti” i Flensburg smakte utmerket nå.På en lokal vei utenfor Landskrona,støtte vi på (for andre gang) denne nedlagte gamle bensinstasjonen.Nostalgi?? Ellers er det en fin båthavn i Borstahusen som synes,hvor det også er en fin havnekrog.Nedenfor campingen er denne gressbelagte badeplassen,men ingen badende da været denne sommeren foreløpig ikke har gjort dette mulig “sier døm”.

Fredag 20.Juli var vi trött på regn og blåst i Landskrona,så vi pakket sammen,å dro norover til Stenungsund.Vi ankom utover ettermiddagen til sol og pent vær.Vi tok sykklene fra Bobilplassen Tollsnäs,og inn til centrum av Stenungsund.Her kjøpte vi oss grillmat til kvelds,og Else kjøpte seg litt klær på salg,og jaggu ble det ikke Körv ock fritter på Cibylla.Da vi kom tilbake til bilen,var klokka plutselig blitt halv 8,så da ble det grillmat.Ikke å forakte.Fra plassen ligger,har vi som bildet under viser,utsikt direkte til Stenungsund.

Lørdag 21.Juli våkner vi opp til strålende vær,noe vi faktisk ikke har hatt på snart 2 uker på denne turen,for etter att vi forlot Frankrike og Mosel/Rhin-området,har det stort sett vært så som så med været.Vel – vel….ut med stoler og bord,og frokost i det fri.Litt ut på dagen,tok vi en tur bort på resturangen,og der fikk vi sjekket E-post o.s.v.
Søndag 22.Juli våknet vi ved 7-tia på morran (?),tittet litt på nyhetskanalen,tok en dusj og litt frokost,før vi reiste fra  Tollsnäs,Stenungsund.Vi stoppa på den nye Statoil-stasjonen på E6 utenfor Skee,og fyllte opp diesel-tanken på bobilen,så er den klar til neste “utflukt”. Klokka 13:30 rullet vi inn på gårdsplassen hjemme på Greåker,23 dager og 440 mil etter vi reiste derfra.