torsdag 25. september 2014

Høst-tur September -14

En Fredag først i September kjørte vi en ganske lang etappe,hjemmefra og til Nyborg på Fyn.Målet denne gang er et par koselige uker i Moseldalen,men uten de helt store oppdagelsesferdene.
Hovedservice på bobilen hadde vi bestilt på forhånd i Tyskland.Vi hadde time hos Bauer i Flensburg på Mandag kl.10 til 2.års-service,så vi hadde god tid.Været viste seg fra sin beste side,25 grader og sol,så vi bestemte å bli i Nyborg til på Søndag,da vi fortsatte mot Tyskland og Flensburg.

Søndagen kom,og vi reiste fra Nyborg etter frokost.Etter 2,5 time,ankom vi Flensburg og den gratis ställplassen ved småbåthavna.Koordinater hit er:N54.80382 E009.44292        Egentlig en forferdelig kjedelig ställplass.

Vi brydde oss ikke om å gå inn til by`n denne dagen,da vi skulle ha bilen på service dagen etter,og vi da fikk 4 timer vi kunne slå ihjel inne i byen,så vi tok det med ro,så på sykkelløp på TV,spiste middag (røkte pølser m/stua erter og poteter)og tok det helt med ro

Else strikker kan man si……..
 Mandag leverte vi bobilen hos Bauer for service,og tok en spasertur mens den skulle bli ferdig.Vi endte opp på et handlesenter,”Förde Park”,hvor det ble ei jakke på Ottar,samt Bakt potet m/tilbehør på begge i kafeterian.Klokka ett var servicen på bilen utført,og vi kunne dra videre.

Denne dagen kjørte vi ca 28 mil,og endte opp på en ställplass i Bremen,med koordinater:N53.06516  E008.81918  Det var                                              en spassertur på 1,3 Km inn til byen herfra.Sykkel er tingen.

På kvelden ble det stekt kyllingfilèt m/tibehør!

Andernach am Rhein.På vei til Mosel.

Etter et koselig opphold i Andernach kjørte vi til Moseldalen.Denne koselige dalen som munner ut ikke langt fra grensa til Luxemburg.
Her vi la oss inn på en fin stellplass i Kinheim.En liten plass med baker og hotell,som ikke var av de helt store turistmagneter.Litt pussige feriedoninger treffer en også på!

Vi ble etterhvert fornøyd på denne plassen,og etter en koselig tid i Kinheim og omegn, dro vi videre nedover dalen,til Minheim,og en flott ställplass i tettstedet,hvor stellplassen lå helt nedtil Mosel-elven.Koordinater:N49 51 55  E006 56 31.Laks til middag ble det denne dagen.Godt.

Grunnet gråvær en av dagene her,ble tia litt lang,både for liten og stor,så vi tok en tur opp i den lille “dorfen” for å titte litt.Koselig liten plass viste deg seg!

Joda,spassertur ble det,en god stund,så den lille firbente sovnet med en gang vi kom hjem.Sliten.
Absolutt alt dreier seg jo om druer,vindrueranker m.m. her i dalen.
Rankene står i skråningene fra Mosel-elven og opp de bratte skråningene.

Denne dagen ble det en god pasterett om kvelden,og siden regnet kom,koste vi oss inni bilen,med god mat,kaffe og “godis”,samt “Norge rundt” og krim på TV`n.

Plutselig en dag da været tillot det,skulle bilen ha storengjøring,og ut med mann og hund.Ottar brukte tiden på utvendig fjærning av millioner av insekter som hadde festet seg på fronten av bilen.Microfiber-klut og vann gjør susen.Vel-vel,etterhvert ble det “ordning å reda” igjen,samt kaffe.

Etter en del koselige dager i Minheim og Piesport, reiste vi videre til Trier,”nederst” i dalen,og nær grensa til Luxemburg.
Vi tok inn på ställplass “Treveris”,In den Moselauen,Trier,hvor vi tok et måltid mat,samt tok en spasertur før vi dro videre til Saarburg.
Her parkerte vi på ställplassen rett utenfor sentrum,med koordinatene:N49 36 05  E006 33 13

Når vi våkna om morgenen her ved Saar-elven,lå tåka tjukk,men den forsvant ganske tidlig,så etter frokost tok vi oss en tur inn til by`n,en spassertur på 10 minutter.Koslig liten by er den,Saarburg.

Etter en litt varm rundtur,smakte det godt med is og kaffe på “Eisspezialitäten Cortina”.

Konsentrerte ja.Ikke klin med isen.......

Denne ettermiddagen gikk med til en sykkeltur til “Aldi” for innkjøp av mat,samt personlig hygiene av både 2 og 4-bente.God kyllingfilèt avrundet denne dagen.Gøtt.

Neste dag etter frokost,kjørte vi videre,og la veien om Luxemburg oppover igjen,kun for å fylle rimeligere drivstoff til 1,13 Euro/ltr.Vi endte ferden på “Sun Park” ställplass i Graach,og både været og temperaturen gjorde ingen skam på navnet.

Her ble vi i flere dager,til regnet kom,men før det tok vi noen småturer i området,og bare koste oss i det pene været.

Septembertemperatur i Mosel
Bak ställplassen var det drueranker så langt øye rakk i åssidene.Vinfestivaler var det både her og der da vi besøkte Mosel-området disse dagene.

Turistbåtene går i skytteltrafikk på Moselelven,som virkelig er sevärde turer.

Vel…….vi pakket sammen,og dro avgårde i regnværet.Da værmeldingen ikke var særlig god for området,satte vi nesen mot Nord.Vi kostet på oss en velsmakende middag på en Seerway-resturang ved Köln.God mat,og mye mat for en hundrelapp m/drikke.

Da middag var unnagjort,og Bella fått sin luftetur,kjørte vi videre til byen Kamen og den lokale Kaufmarkt for et omfattende innkjøp,da kjøleskap og fryser begge var  så godt som tomme.
Vi endte denne dagen opp på ställplass Marina Greven,som så mange ganger før.Koordinater hit er:N52 02 42  E007 41 06.Her diska Else opp med nyinnkjøpte wienerbrød å kaffe så snart bilen var plassert.Her kan en oppholde seg en stund,om været er bra.

Oppholdet på Marina Greven tok også slutt etterhvert,og da ble det 4 timer nordover på A1 + A7 til Rendsburg.Her er det en sentrumsnær,fin ställplass.Koordinatene hit er: N54.30393  E009.65695.Vi brukte tia også her til å kose oss i sola,spise god mat,samt en rundtur i sentrum.Her ble vi et par dager.Her traff vi også et hyggelig ektepar fra Råde,Sylvi og Arild Granum, som var på vei til Spania med ny,flott bobil for overvintring.Fler og fler gjør det nå!

Uteserveringer selvfølgelig,og leketøy i støpejern finnes her.

Vi måtte selvfølgelig nedom havna for å se det spesielle bilferga der i byen.Den “svever” over Nord Ostsee Kanal.Henger i mange kraftige waiere fra jernbanebroen.

Her har det nå blitt en flott,travel ställplass: N54.29445  E009.68173

Været ville ikke vårt beste disse dagene,så da blir det litt stusselig bare å sitte inne i bobilen,så etterhvert reiste vi videre mot nord.Det hadde regnet hele natten,og det fortsatte mens vi kjørte til Flensburg.Vi tenkte å handle inn noe kjøttvarer og diverse på varehuset Citti,men det var stengt da vi kom dit.

Derfor reiste vi videre til Otto Duborg ved Harrislee.Det virker som det samme gjelder der som ved kjøpesenteret “Scandinavian Park”,at om det ikke er godsaker eller alkohol du er ute etter,er det fint lite å handle der,så mat ble det lite av denne gangen.Nei,det er varehuset Citti som gjelder.Ingen snakk om saken.

Vi reiste videre til Køge i Danmark,og la oss inn på Vallø Camping.Vi var ganske sigene når vi kom fram,og Else lagde et godt måltid varm mat,som smakte nydelig.Plassen hadde internett,dyr,men alikevel,så da ble det endel oppgaver å få gjort,som Bank,E-post og lignende.

Vi følte oss ganske alene der på campingen,da det bygynte å bli en stund siden sommern,og rundt 10 varmegrader vel ikke inspirerer folk til camping akkurat.

Vi dro innom Ølbycenter i Köge hvor det var veterinær,og fikk gitt Bella den påbudte medesinen som kreves for å komme tilbake inn i Norge.
Da det var gjort,handlet Else inn wienerbrød og mat i “Føtex” som butikken het,før vi dro ut på motorveien og over en  Øresundsbro i sterk sidevind fra nord, og videre nordover til heimen,fortsatt i kraftig nordavind midt i mot,og det merket man på brenselforbruket.
Bilen brukte 393,4 liter diesel på denne 354,3 mil lange turen.I gjennomsnitt har da forbruket vært på:1,11 liter pr.kjørte mil.

En føler seg litt “tom” når en kommer hjem,og ønsker vel egentlig å reise ut på nye “eventyr” med en gang igjen.Men,det får bli en annen gang.Nå har vi vært vel et par-tre uker i Mosel-distriktet å kosa oss i fine omgivelser og nydelig,varmt vær,og da blir det en overgang å “stupe” rett inn i høsten og ganske mye lavere temperaturer når en kommer hjem.Nå er vinterdekkene på,nye batterier innstalert,så får vi se hva tiden bringer!Nå står “ferieboligen” parkert på gårdsplassen igjen.Den koser vi oss med.