onsdag 3. oktober 2012

Høst-tur 2012

September startet ganske strabasiøst,med galle-betennelse og sterke smerter for ottar!
Dermed havnet han her noen dager,og man undret nok litt om helsa skulle rette seg til turen vi hadde planlagt midt i September!

Planene var jo at vi skulle reise å overvære felles-startene i VM på sykkel,som går av stabelen den 22. og 23.Septeber i Valkenburg ved Maastricht i Nederland.Dette er et arrangemang som fører med seg et artig folkeliv som er morro å oppleve.Vi var på sykkel VM i København i 2011 og “le Tour de France” sommern 2012.Hærlig opplevelse.Men så var det rekonvalesenten og formen da.
Sånn ser man ut første dagen hjemme etter en Galle-historie!

Vel hjemme fra sykehuset,gikk det framover etterhvert,selv om den første dagen hjemme var vond ,men dagene gikk,og formen ble stadig bedre.Else tok en skikkelig stor-rengjøring av bobilen,så Onsdag den 19.September tok vi Stena-Line fra Varberg til Grenå klokka 19:30 om kvelden.Vi ankom Grenå litt over midnatt,og fant oss en overnattingsplass på kaia.

Tordag våknet vi ganske tidlig,da alle lastebiler i Danmark på fri eksos,så ut til å skulle forbi der vi sto å sov. Vel,da var det bare å få vasket seg,spist frokost,og legge i vei sydover.Det ble en lang etappe i dag,på nær 70 mil,kun med en stopp for fylling av diesel + litt mat syd for Hamburg.Vi kjørte gjennom et par-tre kraftige regnskurer på veien,men ved 19 tia på kvelden,var vi framme ved ställplassen,Yackthafen Marina i Greven.Vel på plass,lagde Else en pasta-rett,som smakte helt fortreffelig,og vi kunne legge oss å få en god natt søvn i fine omgivelser.

Fredag 21.September reiste vi fra Greven klokka 10:30 og satt kursen mot Nederland.Tre timer senere var vi på plass på Camping de Bron i Valkenburg,Nederland,hvor vi har tenkt å overvære noe av årets verdensmesterskap på sykkel.

Søndag 23.September. var det herrer elite som sto på programmet.Campingen lå et stykke fra VM-løypa,så det ble en brukbar spasertur for oss.For en menneskemengde,og for en stemning det er på slike arrangemang,og Boasson-Hagen sikkret Norge sølvmedalje.Perfekt.Man fikk knipset noen bilder fra denne overfyllte lille byen,da.

Mandag 24.September pakket vi sammen,og dro videre til Cochem i Moseldalen.Sultne var vi,så vi tok en “Jägerschnitzel” på en uteservering,i øsene regnvær.

Nei,detta regværet fristet ikke til å utforske Cochem noe videre,da vi også var innom tidligere i sommer,så vi reiste videre nedover dalen for å finne en ställplass for natten.Rett før den lille byen “Alf”,tok vi inn på en ganske stor plass,hvor vi overnattet.Her traff vi på folk hjemmefra også,nemlig Gard Strömberg og hans Laila.Alltid koslig å treffe særpingær,selv om vi liksom var “på farta” mot München,og bare skulle sove litt.

Vel…..vi har tenkt oss mot München,så utover Tirsdag 25. reiste vi videre.En klatring over berget for å komme oss ut av Moseldalen,og etter hvert inn på A6,for så å følge denne.Vi passerte langs veien plassen som de nå pensjonerte Concorde-flyene som bl.a. trafikkerte Atlanteren fra Europa til USA ,står utstilt ved Sinsheim,sammen med noen andre maskiner.Et mektig skue.

En kaffetår og en “blås” må til.

Disse kraftverka er det mange av her nede!
Det ble cirka 5 timer etter veien i dag,i regn og blåst,og omsider tok vi inn på en heller stusselig ställplass ved Dinkelsbühl ved “Romantische strasse”.

Onsdag 26.September fortsatte vi sydover på B25,”Romantische strasse”,til en by som ligger ved Donau,med det klingende navnet Donauwürth.Her var det en forsåvidt OK ställplass centralt til byen,som vi parkerte på.Vi skifta klær og tok en “tur på by`n”.Koslige byer nedover her altså!

Vi parkerte på "torvet"!

Vi tok en tur både til slaktern og til bakern,så vi fyllt opp matförrådet til kommende dager.Det var,tro det eller ei,nermere 28 grader denne dagen,så vi tok en lunch,spagetti Bolognese,før vi traska tilbake til bilen hvor vi tok en kopp kaffe og kake fra bakern.Smakte godt ja…….

Torsdag 27 tok vi oss et lite stykke videre,til en liten “Dorf” ved navn Wolnzach,rett nord for München,like ved A9.
Siden kjørte vi litt Nordover,til Audi-byen Ingolstadt.Der var det skillt ut ställplasser på en kjempestor parkeringsplass,beliggende ved Donau,og kun 200 meter fra “der Altstadt”.Her kostet det 5 Euro pr.døgn,inklusive strøm og tømming.Jaggu blir det virvar i strømforsyninga,men det fungerer.

Prest eller noe tru......?

Vi tok en liten tur rundt i by`n på ettermiddagen,da melk,brød,smør o.l. begynnte å bli mangelvare.Denne “der Altstadt”-,,,delen av Ingolstadt,var absolutt verdt et besøk,men det begynner å snike seg inn en oppfattelse at de fleste av disse idyllene kun er fyllt opp med fortaus-resturanger,banker og klesbutikker.Jaja,døm skal vel leve døm å……

Når kvelden kom,var vi tilbake i bobilen,hvor vi kokte kaffe til de nyinnkjøpte wienerbrøda.Dagen har vært varm og fin.Rart å tenke på at det er 8 grader,regn og blåst hjemme.

Fredag den 28.September kjørte vi til Pfaffenhofen an der Ilm,hvor det etter sigende skulle ligge et garn-utsalg av ypperste sort,noe vi da fant på Schulstrasse 10.
Her skulle Else tilføre garn-lageret sitt yttligere nøster av edleste sortering.Som sagt,så gjort.

Vi dro fra Pfaffenhofen,som forøvrig ligger cirka 4 mil nord for München,ved 11-tia,og satt GPS`n på EXPOCAMP i Wertheim.
Vi la i vei på A9 nordover,og plutselig sa det PANG framme i motor-rommet,og bilen mistet betydlige mengder krefter.
Nå var GPS`n til god hjelp igjen,og i det som heter POI,fant vi verksteder,skrev inn FORD,og nærmeste Ford-verksted var 3 kilometer unna.

Else strikka så lenge

Mens bilen fikk nytt turbo-slangefeste og full diagnose i tillegg utenfor verkstedporten,satt Else på krakken å strikka.Tre kvarter etter var bilen i tipp topp form igjen,og 53 Euro fattigere,dro vi i vei videre.Vi stoppet og fyllte diesel på en høyde ved Wurtsburg,hvor man bare måtte ta et bilde.

Vi ankom det store Expocamp like etter,hvor man hadde en ställplass til 90 bobiler,så her ble vi over natta,og neste natt.Dette er forresten den største bobil-forhandleren jeg noen sinne har sett.Kjempestort,med et enormt utvalg av de fleste merker som er å få av arten.Lørdagen gikk med til å virkelig utforske nye modeller.

Outlet-varehuset bakerst på bildet

Lørdag 26. tråla vi denne fantastiske bobilbutikken,og det var ikke lite de hadde å by på.Tror aldri jeg har sett så mange nye bobiler av mange forskjellige slag på en gang.Her får man vann i munnen.Så var det prisene da,i forhold til i Norge!! En blir målløs.

200 meter nedenfor dette bobileldorado,ligger “Village Wertheim”,et handle-eldorado,som vel kan sammenlignes med Svenska Ullared.Her var det mye folk……
Jo….Wertheim er virkelig stedet for shopping.
Søndag 30.reiste vi til Frankfurt am Main,et sted vi bare var innom,før vi reiste nordover.

Etter et par timers kjøring,stanset vi ved Groningen,en Seerways-kro,for å ta litt varm mat. Schnitzel !! Det ble tid til en kaffekopp i sola også.

Når Schnitzel og kaffepausa var unnagjort,startet vi opp,og kjørte et par timer til,til Celle.For 3.dje gang i år er vi innom denne koselige byen.
Ottar hadde kjenning av galle-greiene denne dagen,så alt var ikke helt topp.

Mandag 1.Oktober dro vi videre mot nord.Vi gadd ikke stresse med ferge å sånt denne dagen,så vi overnatta på en ställplass i Heiligenhafen,et kvarters kjøring fra ferga i Puttgarden.
Fin plass,koselig by beliggende mot østersjøen!Hit må vi flere ganger,spesielt om sommern.

Tisdag 2.Oktober reiste vi tidlig fra Heiligenhafen,og tok ferga til Rødbyhavn i Danmark.
Det ble litt kjøring i dag også.Vi stoppa på Hallandsåsen og spiste lunch,før vi kjørte videre.
Vi fant ut at vi skulle overnatte på stellplassen ved Bua Hamn nord for Varberg.Her var det stille å rolig nå når Oktober hadde begynnt,men en fin ställplass er det,om noe dyr.

Da vi hadde fått bilen i water,sparka Else i gang stekepanna + 2 kjeler,hvorpå ho trylla fram en nydelig middag.Den satt godt .
Jaja….Onsdag går vel siste etappe hjemover,så da er turene slutt for i år.Nå blir det vel ikke noe mer reising før til våren om alt går bra.

Onsdag 3.Oktober kjørte vi fra Bua Hamn ved 10 tia.Det blåste og regna,men turen hjem gikk fint.
Etter en tur på 370 Mil,var vi hjemme for denne gang.