lørdag 15. juni 2013

Juni 2013

I dag er det Torsdag den 13.Juni,og det silregner utenfor vinduet.Vi har pratet om å ta en “liten” tur med bobilen,da hvertfall Juli ser ut til å en ganske stri måned for oss her hjemme,og kanskje en god del av August også.

Lørdag 15.Juni,og været er knall-fint,bortsett fra hard vestavind.Blir vi “ferdige”,så drar vi nok avsted utover dagen i dag,noe vi også gjorde.Ved 14:30 tiden dro vi ivei.Først til Moss og ferga til Horten,for deretter å ta for oss den nordlige delen av Gamle Sørlandske hovedvei.Denne besto av flere mil med veiarbeid,bompenger nesten for hver mil vi kjørte,og berg og dalbane.
Første stopp ble Kragerø,med sitt båtliv og “havnekneiper” mellom høye fjell. Her var det imidlertid vanskelig med overnattingsplasser,så vi kjørte videre til Risør med sine hvite trehus.Her kan dere se utsikten vi hadde fra bobilparkeringa.

Koselig plass denne Risør N58 43 167  E009 14 292
Søndag 16.Juni kjørte vi videre etter at 2 bløtkokte egg,brødskive,melk og kaffe var trygt plassert under vesten.Vi passerte bokbyen Tvedestrand og Eydehavn langs veiene 411 og 410 i en fart av ca 35 km/t,og kjørte fram til en fin plass litt på utsiden av Arendal.Noe å kaste øya på var det også her.

N58 25 405  E008 43 484 var koordinatene hit.
Utover formiddagen på Mandag reiste vi videre,nå til Grimstad.Også dette en koselig sørlandsidyll,her representert med Husfliden og båthavna.

Plutselig mens vi var her på sørlandet,fikk vi for oss at vi akkurat kunne rekke et familiebesøk før vi måtte være tilbake i heimen å jobbe.
Som sagt,så gjort.Når klokka var 20:00 befant vi oss i Fagernes på god vei!! Ikke dårlig.Der røyk den planen vi hadde lagt på forhånd,til Danmark.Vel-vel.
Vel framme i Fagernes diska Else opp med stekt flesk til kvelds,og gjett om det smakte godt.Den til venstre lurte på hvor all den gode maten var blitt av.

N60 58 494  E009 14 128  var koordinatene hit vi overnattet i Fagernes.473 m.o.h.

Fra Fagernes reiste vi videre til Beitostølen,med sine alpinanlegg og hytter.

Denne vei nr.51 fortsetter jo videre over Valdresflye,hvor vi tok litt bilder!

Det tar en drøy time å kjøre over høyfjellet i saaakte fart,men en flott naturopplevelse er det.Det er flere plasser en kan overnatte med bobilen der på fjellet,og campingplasser finnes også,da fra parkeringen til Besseggen,ved Bessheim og videre oppover.

Vel nede i,skal vi si,nordenden av denne fjellovergangen,fulgte vi veien ut på E15,og videre til Otta.Derfra fulgte vi E6 til Toftemo Camping for overnatting.Her ble det sen middag i solveggen,som forøvrig smakte helt nydelig.Koordinater hit:N61 59 574  E009 13 106,og 470 m.o.h.

Middagen ved bakhjulet,bestod av grønnsakstuing,Poteter og kyllingfilèt,som forøvrig ikke vises på bildet,men så gøtt æ gett…….

Veien videre gikk via Dombås,og over Dovrefjell,1000 m.o.h i følge GPS`n

Hittil har vi altså reist som på kartet her:
Etter et koselig familiebesøk på Hegra,begav vi oss  videre.Vi reiste over til Sverige via Storlien,og forbi Åre.
Rett før vi kom til Østersund,stoppet vi ved ei veikro med det klingende navnet “Krokums veikro”,som forøvrig kunne tilby buffè,bestående av helstekt svinefilèt og Laks,med kokte eller fløtegratinerte poteter.Spis så mye du vil for Kr 119,-sv.kr. inkl drikke og kaffe.Gjett om vi ble mette.

Fra Krokum var ikke veien lang til SweCamp Østersund Camping,en flott campingplass,om en nye dyr,men alt av fasiliteter på plass.Her overnattet vi.

Vi startet tidlig formiddag fra Østersund dagen etter,for å forsère de Jämtlenske skogene.Vi passerte etterhvert Sundsvall og Gnarp.Like syd for Gnarp,stanset vi for å fylle opp kjøleskapet ved en ICA-butikk.Der lå også en veikro,og der ble det et godt måltid mat.

Da måltidet var fortært,reiste vi videre sørover på E4.Ved Søderhamn,fant vi oss en ganske bra overnattingsplass ved Ljusne,hvor vi tok det med ro denne kvelden.
Ser man bort fra alle insektene og bakevja,var det rätt så bra.

N61 12 16.2  E017 07 28.2
Vi reiste ikke så langt neste gang vi forflyttet oss.Ferden gikk til Gävle,og da det var flott vær,kosa vi oss ute i sola med kaker,kaffe,mygg,klegg(gadfly)fluer m.m.
Etter opplevelsene med insekter av ymse slag her på Sveriges østkyst,representert ved Västernorrland og Gävleborg först og fremst,er vi sjeleglade for myggnettingen vi har på alle vinduer og dører i bobilen.
Bortsett fra dette,har det vært noen fine dager her i Sveriges østlige deler. I Gävletraktene tok vi inn på Rullsands Camping,hvor vi overnattet(med myggnetting for åpne vinduer)

Bildet er fra butikken på Rollsand (N60 38 358  E017 28 647),med Østersjøen i bakgrunn.

Neste morgen hølj-regnet det.Vi pakket sammen,og reiste mot Sør-Vest.Stanset gjorde vi for å innta et kvalitèts-måltid (McDonalds) ved Västerås.
Det var gråvær og regn hele dagen,så når vi kom til Mariestad,tok vi inn på bobilparkeringa i havnen.En riktig fin plass,nær byen.N58 42 471  E013 49 083

Etter at oppholdet i Mariestad var vel overstått,reiste vi nok en etappe.Vi slo riktig på storetromma denne gangen,og tok inn på Hafsten ved Uddevalla.En flott,men dyyyr camping med alt en kan tenke seg av fasiliteter:N58 18 537  E011 43 222

Her var neglstudio(?)-ansikts-studio(?)spa o.s.v. – o.s.v.så damene kunne riktig slå seg løs på dager hvor solen uteble,hvis man tar seg råd med det :-/
Oppholdet her tok også slutt,og veien hjem gikk som vanlig innom Svinesund Handelsområde,før vi parkerte hjemme.

Turen denne gang ble på 263,5 Mil,og dieselforbruket i gjennomsnitt på 0,8322

Da vi skal bytte bolig,går nok resten av sommern med til flytting og oppussing.