fredag 25. april 2014

Vårtur April 2014

Fredag den 11.April kjørt vi Mia (katten) på kattepensjonat,før vi kjørte avsted sydover på E6.Da vi startet ganske sent på ettermiddagen,og det hadde begynnt å mørkne,overnattet vi på Løvstadviken i Falkenberg.

Etter frokost Lørdag,kjørte vi videre over Øresundsbroen,Storebælt og Lillebælt,og endte opp på CITTI i Flensburg for div.innkjøp

Denne dagen hadde gått fort,og da Else hadde fått kjøpt seg ny jakke,og wienerbrød,mat og drikke var innkjøpt,kjørte vi opp til Scandinavian Park på ställplassen der,og overnattet.

Søndag spiste vi en god frokost med egg og det hele.Vi hadde våknet klokka 06:00 om morgenen,så vi var klare for å kjøre videre ganske tidlig.
Vi reiste et sted SØ for Hamburg,som het Drage,og da vi skulle få med oss sykkel-løpet Paris – Roubaix på Tv`n,avsluttet vi dagens økt allerede klokka 12:30,men plassen viste seg å være bra den,der den lå helt nede ved “Elbe”!

Det blåste noe helt forferdelig,og på natten til den 14.de,begynnte det også å regne (vannrett),så vi flytta oss vekk fra det mest værharde området ved elven,og inn på plassen.
Etter frokost bestemte vi oss for å reise sydover,men da på småveier,slik at vi fikk sett litt av Tyskland,og småstedene nedover.
Vi endte opp i rottefangerbyen Hameln om kvelden.

Den helt store sight-seeingen uteble,da været fortsatt var fryktelig umedgjørlig.Det blåste og regna noe helt forferdelig.
Vel,vi dro videre til Alsfeld,hvor vi overnatta.Etter frokost,ble det litt “chatting” som synes,og Aidensfield på TV`n fra Kl 10:00 til 11:00.
Utover dagen,etter luftingen av Bella,tok vi en tur på by`n.

En koselig plass,med en gamleby,samt et koselig spisested,med god varm mat,som vi bare måtte prøve.”Kartoffelnsack” het denne plassen,hvor vi tok oss hver vår “Rumpsteak mit Bratkartoffeln und salat”.
Frøs gjorde Else etter spaserturen.Var surt ja…….

Da klokka gikk,og kvelden kom før vi visste ordet av det,bestemte vi oss for å overnatte på byens ställplass før vi reiste videre.Kaffe,påskekrim på TV`n,og potetgull attåt er ikke dumt.

Dagen etter forflyttet vi oss videre til Wertheim,og til EXPO-CAMP,Hymerring 1,som har hva som trengs av bobiler og tilbehør.Da vi trengte noe av sistnevnte,var dette et fornuftig reisemål.Det ble kjøpt inn Gas og andre nøvendigheter.

Else tok seg en tur ned til Wertheim Village,et kjempestort senter med allskens remedier og klær,men det var visst ikke noe som falt i smak,for ho kom tomhendt tilbake.

Tvers over veien for Expo-Camp,ligger det også en sjokoladefabrikk,som vi ikke torde besøke,da vi vel hadde kommet til å blitt der!!

Skjærtorsdag den 17.April  dro vi fra Wertheim ved 11:30 tiden.Ut på A3 bar det avgårde til Moseldalen.

Vi stoppet etterhvert på veien for å handle i Piesport i Moseldalen.

Vi ankom  byen Neumagen-Dhron utover ettermiddagen.Vi tenkte å plassere oss på plassene ved Yacht-haven,men der var det fullt,og en halv meter mellom bilene.

Vi dro da til den andre plassen,hvor det var god plass.Her var det ut med bord og stoler,samt kaffe og kaker,og koste oss i ettermiddags-sola og 26 varmegrader.
Her var det full sommer gitt.Litt rart er det å høre att det blåser og regner og er kun 6 grader hjemme!Trøsten får være at det er meldt knallvær også der i påsken.

Her får Bella nødvendig vedlikehold av pelsen.Ho holder seg i skyggen,da det nok er i varmeste laget for henne.

Langfredag den 18.April tok vi det helt med ro i varmen,og tok noen småturer i området “Dhron”! At dette er et vindistrikt,hersker det ingen tvil om.
         Mange her har tatt vare på gamle druepresser,som de hadde pusset opp,og hadde som pynt,som her!Her er det drueranker på begge sider av Mosel-elven.
Mange av disse gamle sten-husene var godt bevart og bebodde.

Påskeaften 19.April,reiste vi videre opp gjennom dalen,til nok en plass vi ikke hadde vært tidligere,nemlig Bullay.Været var til dels fortsatt upåklagelig,med 26/27 grader når sola stekte,og ca 20 grader da det var overskyet.
Vi spasserte en tur i de trange bygatene,og tok oss litt godt på en uteresturang,forøvrig Bellas første resturangbesøk.

1.ste Påskedag morgen,kom en figur fra denne plassen og ga oss hardkokte,malte egg,og sa noe sånt som “Frühe Ostern” eller noe,som vel kanske betyr God Påske!

Ellers gikk tiden med til å kose oss i det pene været,og bare slappe av.
Vi hadde plassert bobilen helt nede ved Mosel-elven,så vi kunne følge med på den travle båttrafikken!Her går fraktebåter og turistbåter om hverandre,opp og ned.

2.nd Påskedag den 21.April –14 reiste videre til Andernach,en trivelig by ved Rhinen,med en kjempestor bobil-ställplass.

Her ligger “byparken” langs Rhinen,hvor det meste av det som kunne røre seg,var ute å koste seg i sola.En tur opp i Gamlebyen ble det,men i og med at det var helg,var jo allting stengt.

Vel,den 22.April reiste vi nordover,til Winterswijk i Nederland og campingvarehuset Obelink,der vi gikk til innkjøp av nytt campingbord,og “tepper” til å feste på stigtrinna på bobilen.Derfra dro vi å provianterte ved den Tysk/Nederlandske grensa,før vi reiste videre østover til ställplass Greven hvor vi overnattet.Flott plass altså,nede   ved elven “Elm”,som også er trafikkert av fraktebåter .

Da det er full sommer her nede,kosa vi oss utover dagen ute i sola.Vi reiste etterhvert videre nordover,og var innom en bensinstasjon ved Hamburg,som hadde den hittil dyreste dieselen vi hadde fyllt på denne turen,og på det samme stedet lå en Manchè-resturang,som hadde den dyreste maten vi hadde spist hittil på turen.

Når tanken var fyllt,og maten omsider spist,dro vi til byen Schleswig for å overnatte på bobil-stellplassen ved havna,i den koslige byen.Der var det imidlertid fullt,så vi reiste opp til Scandinavian Park ved Flensburg og overnattet der.De 8 siste milene vi kjørte nordover,sank temperaturen med 10 grader,så vi merker at vi er på vei mot nord.

Vi måtte nok engang innom CITTI stormarked før vi startet hjemturen.Vi kjørte via Kolding,over broene,og nesten til København.Der stanset vi for å fylle diesel,da dieselen i Danmark er en god del billigere en i Sverige,og jammen ble det ikke en hamburger på Burger King før vi dro videre.Klokka 16:00 var vi på Appelviken ved Varberg,hvor vi overnattet.Dagen etter bestemte vi oss for å ta et par dager på Strømstad Camping (30 minutter fra heimen) da været skulle bli ganske så bra ifølge meterolog Gislefos jr. Så Fredag ettermiddag den 25.April ankom vi denne eksotiske plassen.

Lørdag bestemte vi oss for å dra den lange turen hjem,så etter å ha vært innom Kiwi på 109-senteret og handlet litt mat,avsluttet vi denne 16-dager,og 388 Mil lange turen på Lørdag ettermiddag den 26/4.
Bilen veide 4630 Kg på turen,og det gjennomsnittlige diesel-forbruket  ble på 1,14 ltr/mil på de 388 mil vi kjørte totalt.
Snittkostnad pr.dag,ble N.Kr 540,- som da innkluderer diesel,bropasseringer,og betalte overnattinger for 2 pers + hund! Mat,som vi uansett må ha om vi er hjemme eller på tur + annet mere impulsive innkjøp er ikke medregnet.

Det som beklagligvis er uteglemt her,er koordinater til plassene.

1. Skikkelig morro å lese Ottar, like mye fordi vi kjente oss igjen flere steder. Vi har brukt Citti i Lübeck hvor vi bruker å handle marsipan til jul. Morro å se at nybilen svarte til forventningene. Det ble ingen kjekk start på våre turplaner, da jeg måtte ned på skåla fem ganger på en time. :-( Takk for turen begge to.

1. Nei det var en dårlig stert Flemming.Citti i Flensburg har gjennomgått en ombygging det siste året,og har blitt,synes jeg hvertfall,kjempestort,og med alt man kan tenke seg av varer,inkl veldig gode wienerbrød.

2. Flott reiserapport, dere har noen fordeler dokk som bor såpass langt sør i Norge.
    Vi har en avstand på 2000 km fra Sortland til Trelleborg en vei, så det blir noen hundre mil tur retur hvis man skal nedover i Europa. Vi har planlagt 3-4 uker sørover i Tyskland i juli måned.

3. Vilken härlig tur ni varit ute på. I Alsfeld stod vi en natt på uppresan från Spanien och Kartoffelsack besökte vi också. Otroligt god mat. Men vi fick också lite nya tips om resmål av er. Bra att ha framöver. Ha dé gott! Elisabeth

4. Du har jo en fiinfin blogg.....Prøver å scrolle meg til noen interessante turer...I år blir det vel Nord-Tyskland og kanskje rundt om Bergen-Belsen osv. Vi vurderer sterkt en tripp over til Esbjerg-Harwich og England neste år - søker masse info ....God sommer og rullings videre :) :)

5. Koselig å lese om deres turer på veien, mistenker at dere er fra samme hjemtrakter som meg. Ikke så mange steder å velge på 30 min fra Strømstad!

6. Som vanlig et interessant billedbrev Ottar. Nå har også for første gang vi rotet oss innom Citti Mark i Flensburg. Og det ble mest rot og tilfeldigheter at vi fant fram. Da har jeg fått klarlagt alle bildene fra vår ferietur, som smått om senn kommer på vår blogg. Fortsatt god bobilferie, Else og Ottar. Flemming