lørdag 21. april 2012

1.Tur til Nederland,Tyskland,Danmark og Sverige i April–12

Mandag 16.April startet vi fra Greåker med kurs for Nederland og blomsterparaden i Keukenhof.Vi skal også innom Venlo,mer syd i Nederland,der “Floriaden” pågår.Dette er et evenemang som pågår kun vært 10.de år,så neste gang er i 2022.
Utover dette,har vi tenkt oss dit nesa peker,fram til 30.April,da Ottar skal til legeundersøkelse,så mer enn en 2 ukerstur blir det uansett ikke denne gang.
Vi kjørte til Varberg og Stena Lines terminal,hvor vi overnattet på havnen,og tok båten til Grenå i Danmark påffølgende morgen.

Vi kjørte fra Grenå og direkte til Flensburg hvor vi toppfyllte gassflaskene hos “Färber Gas”,og videre til “Deckra” for miljøoblat til bilen,som kreves i endel byer i Tyskland.
Mat skulle vi hamstre i “Scandinavian Park”,men det var,synes vi,dårlige greier,med dårlig mat-utvalg,så det ble med det nødvendigste.
                                Turen fortsatte så forbi Hamburg,til overnatting i Hesedorf.

På morran Onsdag 18.de våknet vi til overskyet vær og kall vind.Else gikk i gang med skikkelig frokost,Egg & Bacon – makrellsalat og fleskepølse på brødskiva,og bringebærsyltetøy selvfølgelig.

Deretter la vi ivei mot Nederland og “Winterswijk”,som vel har en av de kosligste grenseoverganger.Skikkelig “Gelderlandsk” småbyidyll.Rett etter å ha passert grensen,måtte vi innom en grensehandel å komplettere vareutvalget i kjøleskapet.Meget viktig.

Vi overnatter på http://www.hilgelomeer.nl/camping.aspx,hvor som koster 12 Euro,og hvor det er tilgang på div.fasiliteter samt internett,som gjør at man kan skrive disse linjer,men ikke før et særdeles velsmakende måltid inneholdene kyllingfilè m/nydelig tilbehør,tilbredt av Else,var plassert godt på innsiden av t-skjorta.
I morgen,Torsdag 19.de,skal vi besøke Obelink her i Winterswijk,et KJEMPE-stort varehus på 65000 kvm,med utvalg fra A til Å til bobiler,camping og fritid.Vi har markise på bilen,men lurer også på om vi skal kjøpe oss et passe “lett å slå opp/ned”-fortelt,og hjemmesidene til nevnte varehus lover godt hva utvalg og priser gjelder.
Torsdag våknet vi til nydelig vær,og etter en god frokost,satt vi nesa mot varehuset Obelink
Her kjøpte vi oss nettopp et lett,lite “lett å slå opp/ned”-fortelt til 139 Euro.RIMINI må vite (!)Luft-trykkmåler,kaffekjele (av nesten gjennomsiktig metal av noe slag),vaskekost til bobilen m/teleskopstang,flere kjeler (av nesten gjennomsiktig metal av noe slag),fot til tørkestativet,ja i det hele tatt.Et varmt måltid fra et,tror jeg,frambenet av et lam,ble inntatt på kafeterian.

Nå hadde vi friskt og opptimistisk planlagt en tur innom byen GOUDA på veien til Keukenhof etter at slitne rygger og bein hadde blitt resultatet etter besøket i Obelink.Vi la i vei i sol og regn,ut på mototveien,og der var det stopp.KØ !!(Og 18 varmegrader. Nå er vi heldigvis så fremsynte,at vi har gått til innkjøp av Garmin GPS med slik en innretning som dirigerer oss ut av køen,og en annen vei mot målet.Damen i frontruta viste oss vei,men det var bare det at det var like stor kø der,så til slutt hørte vi kun fra nevnte dame:”rekalkulerer” – “rekalkulerer”,så enden på visa ble,at jeg dro ut denne ektstra ledningen som gjorde at damen i vinduet til stadighet “rekalkulerte”.
Jeg TROR alle i Nederland har 2 biler hver,og at alle kjørte disse denne dagen.Tror aldri vi har sett så mange biler ute på veien noen gang.Vi måtte til slutt innse at Gouda fikk være Gouda så lenge,og reiste (sneglet) oss mot Lisse og Keukenhof.Her ankom vi på kvelden,og hadde vår fulle hyre med å finne plass å stå på.Etter å ha vært innom “Ställplatz Kanalen”,hvor vi innså at her var det fullt,og lerete,utenfor asfaltkanten,lette vi oss fram til en plass,”De Wijde Blick”.Her sto det mange bobiler,fra ymse nationer,og her ble det tapping av gråvann,samt påfyll av friskt vann.

Fredag den 20.April,våkner vi til gråvær og haggel/regn,som går over til i beste fall,vekslende værtype utover dagen.Vi kjører opp til landsbyen,Nordwijkerhout,og foretar litt innkjøp av mat.Det som slår oss der vi rusler gatelangs,er at de har små tomter,Nedelenderne,men de gjør det beste ut av det.Pent og velstellt.
Litt senere,kom det ei lita jente til oss i bobilen,og solgte oss en bukett tulipaner(Hva ellers),som vi måtte betale den voldsomme sum av 50 Cent for.(ca.4 Kr.)

Etter blomsterparader og tulipaner denne Fredagen,sov vi til 07:30 på Lørdag,da en fyr fra gud vet hvor,ringte å spurte om jeg hadde en Mazda 6 til salgs.Noe jeg på det mest bestemte avkreftet.Trøtt.Jaja,nå var natten tilsynelatende over,så kaffen ble kokt,og frokost fortært.   Klokka 11 startet den videre ferd mot neste eventyr.GOUDA…endelig.I øs pøs regnvær kjørte vi frimodig avgårde,og ankom Gouda etter en kort kjøretur.På våre avstikkere inn i de Nederlandske småbyer,har vi erfart at disse få parkerinsplassene som er til rådighet,enten er fulle,eller at størrelsen passer mer til motorsykkler enn bobiler.Så også i Gouda.Da værgudene ville det slik at halve Atlantern som var blitt sugd opp i skyene,skulle slippes ut over Gouda denne dagen,fristet det neimen ikke til noen vidtrekkende eksekursjoner i Gouda .Det fikk bli med noen inntrykk.

Nå fortsatte ferden til VENLO,mer syd-Øst i Nederland.Der foregår Floriaden 2012.Da “hunnen” i flokken vår er over gjennomsnittet innterresert av hage,planter og blomster,er dette et naturlig mål på vår rundtur i Nederland.
Vi fant oss en billig overnattingsplass 2 Km fra evenamanget,en stille og rolig,fin plass,som i tillegg til det vanlige,også tilbyr internett som synes.
Camping Californiè; www.limburgsecamping.nl
Søndag den 22.April var den store dagen.Nå var det Floriaden som sto for tur.Dagen startet med det sedvanlige regnværet,og det fortsatte,også inne på messeområdet.

Man stålsetter seg selvfølgelig,men jeg tror rundturen der inne ble noe mer kortvarig,enn hva den ville blitt ved solskinn og 20 plussgrader.Mye å se var det,både fine saker,og totalt uinntresange montasjer,som hvertfall Ottar ikke skjønnte hva hadde på detta planteriket å gjøre.
Vel….noen inntrykk ble det jo,og noen bilder ble det,som disse under her.

Ja,en rundtur ble det denne dagen på Floriaden,og endel å se på!
Parkeringsopplegget var imponerende.Langt unna utstillingen,men med tilbringer-busser som gikk hele tiden.Og som ellers i Nederland,et utall av biler.Vi tok et par bilder av bobil-plassene der vi sto.
Etter denne maratonseansen,smakte det fortreffelig med varm,nykokt Norsk(Brasiliansk?) kaffe da vi var tilbake i varm og god bobil.
Nå var oppholdet i Nederland over for denne gang,og kursen ble satt mot Tyskland.